Chaos in maritiem transport weegt zwaar op Belgische bedrijven

Dringend steunplan nodig om corona-effecten te overleven

De coronacrisis bracht het geoliede raderwerk van het maritieme transport grondig in de war, met als gevolg grote vertragingen in de levering van grondstoffen en dat tegen ongezien hoge prijzen. Voor Belgische bedrijven, die al kampen met dunnere orderboekjes, betekenen die haperingen in de supply chain de genadeklap. Geen grondstof is gelijk aan geen productie, en de afgewerkte producten zijn niet meer concurrentieel op de markt door de torenhoge transportprijzen. De getroffen bedrijven hebben dringend nood aan steun.

 


Sofie Brutsaert, COMPETENTIECENTRUM ENERGIE, KLIMAAT & MOBILITEIT
10 februari 2021

Het begon met de productiestop in China begin vorig jaar, nadien kwamen de lockdowns in andere delen van de wereld. De maritieme sector was zelf het eerste slachtoffer. Alle gecharterde schepen werden uit de vaart gehaald. Toen vond plots de grote ommekeer plaats. De halsoverkop organisatie van miljoenen thuiskantoren, de aanvoer van sanitaire en humanitaire hulpmiddelen, de immense vlucht van de online verkoop: het bracht een ongeziene vraag naar transport over zee teweeg. Snel daarna kwam er nog de seizoenspiek die rond Kerstmis massa’s decoratie uit Azië naar Europa brengt. Het tekort aan scheepscapaciteit – ondanks het opnieuw inzetten van alle mogelijke charterschepen – bleef nijpend. De prijzen stegen, ladingen werden en worden uitgesteld, herboekt, eerder afgesproken tarieven blijken niet meer houdbaar. Bovendien staan veel lege containers in de verkeerde havens en is er een tekort aan uitrusting op andere plaatsen. Sommige havens krijgen de trafiek niet meer verwerkt en er ontstaat file voor het lossen van de schepen. Scheepspersoneel geraakt door de COVID-crisis niet gewisseld en op menig zeeschip vierde de crew eind vorig jaar voor de tweede maal kerst aan boord, zonder aan land te zijn geweest. 

De concrete gevolgen voor de Belgische bedrijven bleven niet uit. De abnormaal hoge tarieven tasten de concurrentiepositie van onze bedrijven aan op de wereldmarkt. De afgelaste vaarten brengen vertragingen mee in de levering van noodzakelijke grondstoffen. Dergelijke problemen horen we niet alleen bij Belgische bedrijven, ook in de rest van Europa is dat vooral voor kleinere, minder kapitaalkrachtige bedrijven, het geval. Zo zijn er schrijnende verhalen van bedrijven in Frankrijk die uitsluitend door deze toestanden de boeken moesten neerleggen. De Europese werkgeversorganisatie BusinessEurope kaartte de problematiek inmiddels aan bij de DG GROW.  

Een meer algemene studie van het VBO toonde onlangs aan dat zo goed als elke activiteitensector een veelheid aan bedrijven telt die door de gevolgen van de sanitaire crisis in moeilijkheden zijn verzeild. In sectoren als de metaalnijverheid, de transportsector, de voedingsnijverheid en de auto-industrie bevindt telkens ongeveer een kwart van de bedrijven zich in bijzonder zwaar weer. Een vijfde van de handelszaken, de textielnijverheid en de bouwnijverheid bevindt zich in diezelfde situatie. Zelfs binnen de traditioneel robuuste sectoren heeft nu ook een belangrijke groep bedrijven het bijzonder moeilijk. Zo kampt in de chemische nijverheid ruim 13% met acute crisisproblemen, die dus zeker niet uitsluitend te maken hebben met de situatie op de lokale markt, maar waar een veelheid van factoren – waaronder de internationale transportmoeilijkheden – aan de basis van ligt.

“Er is een ernstige solvabiliteitscrisis op til met een groot risico op faillissement voor duizenden kleine, middelgrote en zelfs grote ondernemingen. Een solvabiliteitsplan met krachtdadige financiële en fiscale maatregelen, gecoördineerd tussen alle bestuursniveaus, is de enige optie om dat te voorkomen”, verklaarde Pieter Timmermans, CEO van het VBO, al eerder. Zo’n plan is uiterst dringend.

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.