EU-overleg maritieme sector – Een schot voor de boeg?

Het afgelopen jaar werd de geroutineerde flow in het maritieme transport bruusk doorbroken. Voor verzenders en ontvangers van goederen betekenden de onverwachte moeilijkheden in de maritieme dienstverlening extra kopbrekens. De slingerbeweging tussen vraag en aanbod joeg de prijzen naar ongekende hoogtes. Ook de EU werd gealarmeerd door de situatie en organiseerde vorige week een topoverleg met Europese stakeholders.


Sofie Brutsaert, COMPETENTIECENTRUM ENERGIE, KLIMAAT & MOBILITEIT
31 maart 2021

De gesignaleerde problemen betreffen vooral het containertransport. De DG MOVE, verantwoordelijk voor transportissues, en de DG COMP die voor faire mededingingsregels zorgt, kregen uit diverse hoeken brieven om de situatie op de EU-agenda te zetten. Daarop werd besloten om op 25 maart jl. een topoverleg te houden met een aantal Europese organisaties die zowel de havens, de expediteurs, de verladers en de maritieme sector zelf vertegenwoordigen.(*)

De aanwezige organisaties wezen de DG MOVE erop dat de situatie nog elke dag slechter wordt en dat het nog een lange tijd zal duren voor men opnieuw zal kunnen spreken van een ‘nieuw normaal’. De Europese kmo’s lopen daarbij het grootste gevaar, omdat zij afhankelijk zijn van grote rederijen die de markt aansturen en op dit moment niet in staat blijken om een betrouwbare service te leveren. Er werd gesuggereerd dat de pandemie een trigger is geweest die onderliggende problemen in de verhoudingen tussen aanbieders en gebruikers blootlegt. Eén van de concrete vragen aan de DG COMP was dan ook om ten minste met een degelijk onderzoek te starten over wat er gebeurde in 2020 en de beschikbare data te analyseren.

De EU beloofde deze vraag te onderzoeken en lessen te trekken uit de COVID-19-pandemie. Volgens de Commissie moet via digitalisering bv. werk gemaakt worden van meer efficiëntie van havenaanlopen, maar dat zijn oplossingen die veeleer op langere termijn soelaas kunnen bieden.

VBO – Het VBO kijkt uit naar de analyse van de EU-commissie. In het kader van de verlenging van het Consortium BER in 2024, waarbij reders een uitzonderingsregime genieten op de klassieke EU-mededingingsregels, wil het VBO onderzoeken of de balans van deze regeling finaal positief is. Ze verleent immers een zekere stabiliteit aan de reders, maar komt niet volledig tegemoet aan de bezorgdheden van andere partijen in de supply chain.

(*) CLECAT, ESC, IWT, FEPORT, ESPO, WSC (MSC, CMA CGM, Maersk, HL) et ECSA.

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.