Brexit – Transport & Logistiek

UPDATE 14/01/2021 – De Brexit heeft uiteraard heel wat gevolgen voor de transport- en logistieke sector. Op 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk immers uit de douane-unie en interne markt gestapt, en is het als dusdanig een derde land. Dat brengt heel wat extra formaliteiten met zich mee die onder andere het (vracht)verkeer danig beïnvloeden. Het handels- en samenwerkingsakkoord (TCA) bevat verschillende bepalingen over weg- en luchtvervoer tussen de EU en het VK, dat jaarlijks goed is voor zo’n 210 miljoen passagiers en 230 miljoen tonnen cargo.

Het handels- en samenwerkingsakkoord garandeert alvast dat de lucht-, weg- en zeeverbindingen die deze stromen mogelijk maken, blijven bestaan. Bovendien bevat het akkoord bepalingen die ervoor zorgen dat de concurrentie tussen EU en Britse operatoren zal plaatsvinden op een gelijk speelveld, met hoge standaarden inzake vervoersveiligheid, rechten van werknemers en passagiers, en milieubescherming.

 

Luchtvaart

Britse luchtvaartmaatschappijen zullen niet langer als EU-maatschappijen worden beschouwd en zullen hun bestaande verkeersrechten in de EU verliezen. Luchtvaartmaatschappijen uit de EU en het VK zullen wel onbeperkt passagiers en vracht kunnen vervoeren tussen punten in de EU en punten in het VK (de zogenaamde “3e en 4e vrijheid")

Verder vervoer (de "5e vrijheid") is mogelijk voor het vervoer van vracht van/naar een derde land (bv. Parijs-Londen-New York), indien lidstaten dit bilateraal en wederzijds met het VK overeenkomen. Het akkoord zorgt verder ook voor samenwerking op het gebied van veiligheid, beveiliging en luchtverkeersleiding.

 

Wegvervoer

Wegvervoerders uit de EU en het VK kunnen vracht vervoeren van en naar elk punt van het grondgebied van de andere partij, op voorwaarde dat zij voldoen aan overeengekomen hoge normen op het gebied van veiligheid en arbeidsomstandigheden. Zij zullen ook twee extra vervoersactiviteiten kunnen uitvoeren op het grondgebied van de andere partij (waarvan maximaal één cabotage voor vervoerders van het VK), waardoor het risico van terugreis zonder lading wordt beperkt. De overeenkomst voorziet ook in volledige transitorechten (bv. het recht van Ierse wegvervoerders om het VK door te rijden om de rest van de EU te bereiken).

 

Sectorale guidance

Eerder had de Europese Commissie al een reeks ‘guidance’-fiches ter beschikking gesteld die de geplande wijzigingen in meer dan 100 sectorale regelgevingen toelichten. Daarvan hebben er heel wat betrekking op transport en logistiek:

 

Meer informatie

De procedures in de havens van Zeebrugge en Gent kan u hier vinden.

Verdere bronnen:

 FOD Mobiliteit: https://mobilit.belgium.be/nl/brexit

Port of Zeebrugge: https://portofzeebrugge.be/nl/brexit

 Port of Antwerp: Brexit@portofantwerp.com of +32 320 52 011 

 Vervoer van goederen: https://www.gov.uk/guidance/transporting-goods-between-great-britain-and-the-eu-from-1-january-2021-guidance-for-hauliers.nl

 Luchtvervoer (cargo): https://www.gov.uk/guidance/aviation-security-for-cargo-from-1-january-2021

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.