Consumentenombudsdienst kreeg 7.105 klachten binnen in 2016

De Consumentenombudsdienst heeft voor de tweede keer sinds zijn oprichting een jaarverslag gepubliceerd. Het jaarverslag bevat informatie over het soort geschillen dat in 2016 aan de Consumentenombudsdienst werd voorgelegd, maar bevat ook een aantal aandachtspunten voor zowel consumenten als ondernemingen. Ten slotte bevat het document ook concrete informatie over de financiering van de Consumentenombudsdienst.


Anneleen Dammekens, COMPETENTIECENTRUM RECHT & ONDERNEMING
07 november 2017

De Consumentenombudsdienst bestaat sinds 2015 en heeft een drievoudige functie. De eerste taak  bestaat erin om consumenten en ondernemingen te informeren over hoe zij hun geschil buiten de rechtbank kunnen aanpakken. In de tweede plaats is de Consumentenombudsdienst een doorgeefluik: hij verwijst ondernemingen en consumenten die een geschil hebben en dit buiten de rechtbank via ADR (alternatieve geschillenbeslechting) willen oplossen, door naar de bevoegde sectorale ADR-entiteit bv. naar Ombudsfin voor de banksector, naar de Ombudsman voor de handel voor de distributiesector, enz. Ten derde behandelt de Consumentenombudsdienst de geschillen waarvoor er geen sectorale ADR-entiteit bestaat, zelf.

In 2016 kreeg de Consumentenombudsdienst 7.105 klachten binnen. 2.605 van die klachten waren ontvankelijke dossiers waarvoor de Consumentenombudsdienst zelf bevoegd was. Ruim 800 van deze ontvankelijke dossiers zouden betrekking gehad hebben op de (wettelijke of commerciƫle) garantie. Volgens het jaarverslag deden de meeste geschillen (meer dan 65%) zich voor in de sectoren van elektronica, het onderhoud van woningen en de meubelen en stoffering.

Ook de Economische inspectie heeft haar jaarverslag 2016 uitgebracht. Dit bevat interessante informatie over de acties die zij in 2016 heeft ondernomen. Nieuw zijn de cijfers van het meldpunt.belgie.be. Dit Meldpunt werd opgericht door de Economische inspectie in februari 2016 en is een online platform waar consumenten en ondernemingen misleiding, fraude, bedrog en oplichting kunnen melden.

> Klik hier voor het jaarverslag van de Economische inspectie
> Klik hier voor het jaarverslag van de Consumentenombudsdienst

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN EN PERSBERICHTEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.