125 jaar VBO – Grijpt Brussels Airlines terug naar brugpensioen?

Naar aanleiding van zijn 125ste verjaardag vroeg het VBO 25 sleutelfiguren uit ondernemend en politiek België naar de impact van 25 scharniermomenten op onze economische evolutie. Wouter Gabriëls, voormalig kabinetschef van premier Guy Verhofstadt, zoomt in op het ‘Generatiepact’, een trendbreuk in het eindeloopbaandebat.


Stefan Maes, COMMUNICATION & EVENTS
14 juli 2020

Het brugpensioen (vandaag bekend onder de nieuwe naam SWT) is een van de pistes die op tafel liggen in de gesprekken over de zware herstructurering bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. Anno 2020 is iedereen het erover eens dat het mechanisme al lang over zijn hoogtepunt heen is. Zo spraken werkgevers en vakbonden recent nog af dat brugpensioen onder 60 jaar niet langer kan vanaf juli 2021.

Feit is dat het aantal bruggepensioneerden jaar na jaar daalt. Dat zou onder andere het gevolg zijn van het zogenaamde Generatiepact. Dat werd in 2005 door de regering Verhofstadt II gelanceerdals een antwoord op de lage werkzaamheidsgraad bij 50-plussers en op de oplopende vergrijzingskosten. Echter niet zonder slag of stoot … 

> Lees hier het verhaal van Wouter Gabriëls

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEF IMPACT

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.