Pers 14 maart 2024

JUUNOO wint de Circular Business Awards 2023-2024

Op 14 maart reikte het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) de Circular Busines Awards (CBA) uit. Daarmee beloont het innovatieve projecten die circulaire economie opnemen in hun model, wat essentieel is voor de toekomst van de economie en de samenleving. Dit jaar kaapte JUUNOO de hoofdprijs weg.

Voor deze eerste editie van de Circular Business Awards (vroeger de Belgian Business Awards for the Environment) werden acht ondernemingen genomineerd die elk op hun manier gebruikmaken van innoverende praktijken, processen en producten die bijdragen aan de overgang naar een circulaire en koolstofarme economie. Een onafhankelijke jury riep JUUNOO uit tot grote winnaar van deze editie en overhandigde hen de prestigieuze Gold Award.

JUUNOO onderscheidt zich binnen de bouwsector door binnenwanden aan te bieden die tot dertig keer kunnen worden hergebruikt. In tegenstelling tot traditionele muren, die aan het einde van hun levenscyclus afbraakkosten met zich meebrengen, genereren de wanden van JUUNOO inkomsten.

Snappies (Silver Award) en Out of Use NV (Bronze Award) vervolledigen de top drie.

Snappies biedt een b2b-service van wasbare, en dus circulaire luiers voor kinderdagverblijven. Het doel van dat innovatieve all-in-one-idee is om het gebruik van wegwerpluiers, dat in België jaarlijks goed is voor tienduizenden tonnen afval, massaal te verminderen.

Out of Use is een milieubedrijf dat voor afgedankte of ongebruikte IT-materialen van bedrijven duurzame oplossingen voorstelt. Het zorgt voor het verpakken en ophalen van het IT-materiaal, verwijdert data en maakt toestellen klaar voor hergebruik of recyclage.

Dit jaar werd een speciale juryprijs toegekend aan het project Simandu van Just Electronic, dat veel indruk maakte.

Circulaire economie is een van de sleutels tot een welvarende, duurzame economie met langetermijnvooruitzichten. Bedrijven die inzetten op duurzaam ondernemen en een circulair businessmodel ontwikkelen, zijn beter bestand tegen de huidige uitdagingen. Daarom wil het VBO bedrijven die met succes een circulair bedrijfsmodel hebben ingevoerd, in de kijker zetten.

~ Pieter Timmermans, CEO van het VBO, en Vanessa Biebel, COO en Executive Manager van het competentiecentrum Sustainability & Circulaire economie van het VBO.

Met de Circular Business Awards wil het VBO (samen met Ageas, BECI, UWE en VOKA) ondernemingen die bijdragen tot een duurzaam economisch model belonen. Ondernemers die in hun project de principes van innovatie, economische haalbaarheid en milieubescherming toepassen, moeten daar erkenning voor krijgen.