Nieuws 17 april 2024

Jaarverslag 2023 – Commissie Corporate Governance

Het hoofddoel van de Commissie Corporate Governance bestaat erin om bij te dragen aan de ontwikkeling van corporate governance bij Belgische genoteerde vennootschappen. Ter gelegenheid van de publicatie van het jaarverslag van 2023 leek het ons gepast om een blik te werpen op de missies en lopende werkzaamheden.

Concreet doet de Commissie Corporate Governance het volgende:

• Ze garandeert een regelmatige controle van de implementatie van de Belgische Corporate Governance Code.
  • Ze waakt erover dat de bepalingen van de Code relevant blijven voor de genoteerde vennootschappen en regelmatig worden bijgewerkt op basis van de praktijk, van de wetgeving en van de internationale normen.
  • Ze formuleert adviezen of standpunten over regelgevende of andere initiatieven met betrekking tot corporate governance.

De Commissie organiseert ook regelmatig een monitoring om te controleren of de bepalingen van de Code worden nageleefd. Uit het laatste onderzoek van Guberna en het VBO met betrekking tot de jaarverslagen van 2022 van Belgische genoteerde vennootschappen, blijkt dat zij gemiddeld 93,8% van de bepalingen van de Code 2020 toepassen. In 5,9% van de gevallen hanteren de ondernemingen het ‘pas toe of leg uit’-principe en leggen ze uit waarom ze zijn afgeweken van sommige bepalingen van de Code. Ten slotte wijken ze slechts in 0,3% van de gevallen af van de bepalingen van de Code, zonder dat ze dat rechtvaardigen door een toelichting in het jaarverslag. Het gaat om een duidelijke vooruitgang in de afgelopen twee jaar: in 2020 bedroeg het percentage niet toegepaste bepalingen waarvoor geen uitleg werd gegeven nog 4%.

Een van de lopende werkzaamheden binnen de Commissie is een onderzoek naar de wenselijkheid van een herziening van de Belgische Corporate Governance Code, die dateert van 2020. Bepaalde specifieke thema’s – zoals ecologische en sociale duurzaamheid, diversiteit binnen bestuurs- en managementorganen, nieuwe technologieën en de verloning van bestuurders en directieleden – zouden in dit ‘soft law’-instrumentkunnen worden opgenomen. De Commissie is zich er echter van bewust dat er al een tendens bestaat om het rechtskader te versterken door middel van verplichte normen (‘hard law’).

De komende maanden wordt er verder nagedacht en wordt er een herzieningsproces opgestart.

De Commissie Corporate Governance werd gezamenlijk opgericht door de FSMA, Euronext Brussels en het VBO. In de Commissie zetelen ook bepaalde stakeholders, zoals het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR), de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Belgische Vereniging van Beursgenoteerde Vennootschappen (BVBV). Ze wordt momenteel voorgezeten door Bart De Smet (Ageas).

Lees meer artikels over:

Over de auteurs