Opinie

Bouwen aan een wellbeingcultuur

Geruggensteund door een clan supporters staan komende zaterdag twee loopteams van het VBO aan de start van de DHL Ekiden Brussels, het grootste corporate sportevenement van het land. Regelmatig bewegen en welzijn op het werk zijn belangrijker dan ooit. De Ekiden biedt een geweldige gelegenheid om die waarden in de kijker te zetten.

Trouwens, de Wereldgezondheidsorganisatie definieert gezondheid als de som van een opperste fysiek, mentaal en sociaal wellbeing. Dat betekent inherent dat je de gezondheid van een medewerker niet uitsluitend kunt meten in termen van ziekte, absenteïsme, ongeval of invaliditeit. Zo wijst de praktijk uit dat het duurzaamheidsbeleid van een onderneming directe impact heeft op de motivatie, bevlogenheid en het welzijn van de medewerkers. Hoe duurzamer of ESG-gedreven het bedrijf of de organisatie werkt, hoe positiever de impact op het menselijk (en sociaal) kapitaal dat op haar beurt de brandstof vormt voor de groei en het succes van de organisatie.

Het is logisch dat mensen langer actief en productief blijven als ze zich goed voelen in hun job en in hun werkomgeving. Wanneer persoonlijke aspiraties, competenties en waarden matchen met de werkinhoud en -organisatie en de werkomgeving, hebben medewerkers het gevoel zinvol bezig te zijn en een effectieve bijdrage te leveren aan het groter geheel. Ook langer werken – een must in een maatschappij die vergrijst en in een wereld van werk waar talent almaar schaarser wordt – is vooral een kwestie van duurzamer werken, van voortdurend in balans blijven. Om ervoor te zorgen dat medewerkers niet uit de boot vallen omwille van gezondheidsproblemen, stress of burn-out is een bredere kijk op werk nodig. Maar ook de medewerker die zelf niet investeert in zijn ontwikkeling, geen keuzes maakt en zich nestelt in een (werk)situatie die eigenlijk niet zijn voorkeur geniet, riskeert vroeg of laat fysiek of mentaal op een zijspoor te belanden.

War for wellbeing’

Het bouwen aan een wellbeingcultuur wordt bovendien een belangrijke hefboom in het aantrekken en binden van talent. Zo toont het Employer Brand Research rapport 2023 van Randstad dat ‘loon en voordelen’ met stip het belangrijkste criterium is voor potentiële werknemers bij het kiezen van een werkgever. Maar, de drie volgende plaatsen in de ranking worden ingenomen door ‘een fijne werksfeer’, ‘werkzekerheid’ en ‘werk-privébalans’. Vooral jonge generatie(s) werknemers kiezen voor werkgevers die echt bezig zijn met hoe hun medewerkers zich voelen. Uit een recente ‘Employer and C-suite well-being survey’ (2022) van consultant Deloitte blijkt zelfs dat 68% van de medewerkers een beter welzijn verkiest boven stijgen op de carrièreladder. Anders gezegd, achter de frontlinie van de huidige ‘war for talent’ heerst een heuse ‘war for wellbeing’.

Er bestaat geen mirakeloplossing om medewerkers productief en bevlogen te houden

Er bestaat natuurlijk geen mirakelaanpak om medewerkers productief en bevlogen te houden. Iedere medewerker, ieder bedrijf, elke werkplek is anders. Maar elke stap, elke inspanning, elk initiatief draagt bij en telt. Door partner te worden van de DHL Ekiden wil het VBO het belang van sport en een gezonde levensstijl op het werk in de belangstelling zetten. Regelmatig bewegen op én na het werk is goed voor de fysieke en mentale gezondheid en geeft meer energie doorheen de dag. Bovendien is het format van de DHL Ekiden een perfecte gelegenheid voor bedrijven om aan teambuilding te doen op een sportieve manier waarbij het gemeenschapsgevoel overheerst. Iedereen aan de start is een winnaar.

Deel deze pagina:

Lees meer artikels over:

Over de auteurs
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.