Nieuws 23 november 2023

Het platform Mobiliteit en Logistiek van het VBO op bezoek bij CMB.TECH

Op 14 november kwamen de leden van het platform Mobiliteit en Logistiek van het VBO bijeen en kregen ze de kans om het waterstoftankstation van CMB.TECH in Antwerpen te bezichtigen. CMB.TECH is een onderafdeling van CMB (Compagnie Maritime Belge) en richt zijn activiteiten op technologische ontwikkelingen en innovatie, met name op het gebruik van waterstof in de maritieme en industriesector. Het onderzoekscentrum van CMB.TECH bevindt zich in Antwerpen.

In een tijd waarin de bezorgdheden over nieuwe energieën en het gebruik ervan steeds talrijker worden, vooral op het vlak van transport, vormde dat bezoek de gelegenheid om een van de vergevorderde pistes voor het vervangen van fossiele brandstoffen te verkennen: waterstof.

Waterstof (H) is een erg licht gas. Het is zeer brandbaar, geurloos, kleurloos, niet giftig en niet corrosief. In zijn natuurlijke vorm wordt waterstof meestal gecombineerd met andere atomen, zoals in water (H2O), aardolie (koolwaterstoffen (HC)) en aardgas (CH4-verbinding).

Waterstof is een interessante alternatieve oplossing voor zware voertuigen zoals vrachtwagens. In verbrandingsmotoren kan waterstof namelijk worden gebruikt in combinatie met diesel, waardoor het een flexibele brandstof is voor de transportsector, die een grote toevoer van energie nodig heeft en waardoor bestuurders niet hoeven te wachten op een soms lange elektrische oplaadbeurt.

Om waterstof te kunnen gebruiken, moeten een aantal aanpassingen gebeuren aan de klassieke verbrandingsmotor. In december 2022 opende CMB.TECH naast het Antwerpse waterstoftankstation zijn eerste ‘dual fuel’-werkplaats om vrachtwagens om te bouwen en uit te rusten met die ‘dual fuel’-technologie (waterstof en diesel). Een technologie waarbij de klassieke dieselmotor nog steeds als basis kan worden gebruikt en die een rendabele en robuuste oplossing biedt voor het terugdringen van de uitstoot in zwaar transport. Die ‘dual fuel’-voertuigen voldoen aan de Euro 6-emissienormen. Bovendien kan de beperkte uitstoot van stikstofoxide worden opgevangen door de toegevoegde filters[1].

Tijdens het bezoek aan het onderzoekscentrum konden we de aanpassingen en de werking van de vrachtwagenmotor die op dat moment werd omgebouwd bekijken. De aanwezige sectorfederaties konden vragen stellen over de mogelijke toepassingen van waterstof bij het vergroenen van het vervoer.

In dit stadium zijn de voertuigen die waterstof als brandstof gebruiken voornamelijk zware voertuigen zoals vrachtwagens, tractoren en bussen. CMB.TECH gebruikt waterstof ook bij ontwikkelingen op het gebied van de scheepvaart.

[1] Filters maken het mogelijk om de uitstoot van bepaalde deeltjes/gassen te voorkomen door die stoffen uit industriële emissiestromen te verwijderen.

Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.