Nieuws 09 oktober 2023

Online beleggingsfraude − De FSMA lanceert een sensibiliseringscampagne

In de strijd om online oplichting een halt toe te roepen, lanceert de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) met Wikifin, haar programma voor financiële educatie, een sensibiliseringscampagne. “We willen beleggers bewust maken van het feit dat vertrouwen in de aanbieder een van dé belangrijkste factoren in hun keuzes moet zijn. We bieden hen dan ook bruikbare tools aan om fraudeurs in de toekomst zelf te slim af te zijn”, aldus Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA.

De Belgen vinden steeds meer hun weg naar online beleggingsplatformen. Toch raken ze in hun zoektocht weleens van het pad en komen ze zo in het vizier van goed georganiseerde fraudeurs. Dit jaar kreeg de FSMA al 1.403 meldingen over frauduleuze praktijken, dat zijn er gemiddeld vijf per dag. Een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Na onderzoek konden er dit jaar al 172 bedrieglijke entiteiten worden geïdentificeerd. Helaas gebeurt het nog al te vaak dat de beleggingsfraudeurs pas ontmaskerd worden wanneer het kwaad al geschied is. De meldingen die bij de FSMA binnenlopen, geven aan dat de slachtoffers gemiddeld voor 17.314 euro zijn opgelicht. De schade is dus groot en maakt dat deze vorm van fraude bijzonder lucratief is voor oplichters.

Echte professionals

Vele Belgen denken nog steeds dat onlinefraudeurs doorgaans enkelingen zijn en dat hun pogingen vaak zo amateuristisch zijn dat ze meteen door de mand vallen.

Toch stellen we vast dat het steeds vaker om goed georganiseerde bendes gaat, die zich als echte bedrijven voordoen, met callcenters, grafisch experts, managers, noem maar op. Vaak zijn ze ook internationaal actief. Er is nood aan duidelijke en goede informatie om te voorkomen dat Belgische beleggers in de handen van zulke organisaties vallen.

Een nieuwe campagne met nuttige tips

Daarom start Wikifin, het programma voor financiële educatie van de FSMA, met een grote, online sensibiliseringscampagne: ‘Laat je niet vangen door beleggingsfraude’. De campagne is gericht op alle leeftijden. De cijfers tonen aan dat vooral Belgen tussen 40 en 70 jaar oud het vaakst slachtoffer worden van onlinefraudeurs. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat die groep doorgaans over meer financiële middelen beschikt.

“Toch lopen ook twintigers en dertigers even goed in de val. De onlinefraudeurs zijn bijzonder inventief en gebruiken allerlei, vaak professionele manieren om iemand om de tuin te leiden en het vertrouwen te winnen. Per e-mail of telefoon, via valse advertenties op sociale media … Daarom geven we op onze website meteen ook bruikbare tips mee om de oplichters zélf te slim af te zijn”, zegt Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA.

De nieuwe sensibiliseringscampagne van Wikifin loopt van 2 oktober tot 12 november 2023. Meer informatie vind je op de website www.wikifin.be/nl

> Lees het persbericht van de FSMA

Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.