Nieuws 07 december 2023

Vervoer − Herziening van de richtlijn ‘afmetingen en gewichten’

Vervoer maakt het vrije verkeer van goederen binnen de EU mogelijk en is dus een essentiële pijler van de interne markt. De kosten en efficiëntie van vervoersdiensten hebben een rechtstreekse invloed op handelsstromen, mobiliteit en het concurrentievermogen van Europese ondernemingen. In 1996 werd de richtlijn ‘afmetingen en gewichten’ voor zware bedrijfsvoertuigen aangenomen. Die richtlijn was erop gericht de werking van de interne markt te verbeteren en tegelijkertijd de verkeersveiligheid te waarborgen en schade aan de infrastructuur te voorkomen. In 2015 en 2019 werd de richtlijn aangepast teneinde intermodaal vervoer te bevorderen en de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

Verschillen tussen de lidstaten in zowel de interpretatie als de omzetting van de Europese richtlijn hebben het wegvervoer echter minder efficiënt gemaakt en de werking van de interne markt belemmerd. Dat is vooral merkbaar bij grensoverschrijdend goederenvervoer, door de verschillende vereisten in verband met het gewicht en de afmetingen voor specifieke voertuigen en voertuigcombinaties.

Een bekend voorbeeld is het probleem van de grensovergang tussen België en Frankrijk. Frankrijk staat alleen vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van 40 ton toe om de grens over te steken, terwijl het op het eigen grondgebied het verkeer van vrachtwagens van 44 ton toestaat, net zoals dat ook in België het geval is.

Op 11 juli 2023 stelde de Europese Commissie een wijziging van richtlijn 96/53/EG voor met een aantal doelstellingen:

  • extra gewicht toestaan voor voertuigen die gebruikmaken van emissievrije technologieën;
  • het gebruik van meer aerodynamische cabines en andere energiebesparende apparatuur aanmoedigen;
  • het gebruik van zwaardere en langere voertuigen in grensoverschrijdend verkeer, wat momenteel in sommige lidstaten is toegestaan, verduidelijken;
  • intermodaal vervoer aanmoedigen.
VBO − Het VBO verwelkomt de herziening van de richtlijn ‘afmetingen en gewichten’. Onder meer het voorstel om het maximale gewicht (MTM) voor internationaal verkeer op 44 ton vast te stellen wanneer grenslidstaten zelf al een maximaal gewicht van meer dan 40 ton in hun nationale wetgeving hebben opgenomen, juicht het toe. De richtlijn voorziet echter in een termijn van twee jaar voor de omzetting in nationaal recht, wat lang is als het de bedoeling is om de rem op de interne markt weg te nemen. Nog verbazingwekkender is dat de Commissie de mogelijkheid voorziet om die concurrentieverstoring na 2032 opnieuw in te voeren voor voertuigen die niet emissievrij zijn. Dat is voor ons onbegrijpelijk. Het VBO heeft ook verdere opmerkingen over het gebrek aan samenhang tussen de alternatieve en neutrale brandstoffen in de richtlijn ‘afmetingen en gewichten’ en die in de richtlijn betreffende hernieuwbare energie, over de maximale lengtes, de Europese modulaire systemen en het gewicht van autobussen of autocars.

Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.