Nieuws 20 juni 2023

Een goederenplan op het juiste spoor

In mei 2022 keurde de federale regering de Spoorvisie 2040 van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet goed, samen met zijn goederenplan dat hij in januari 2023 op het VBO voorstelde.

Dat goederenplan is gebaseerd op de acties die worden aanbevolen in de Rail Roadmap 2030, het actieplan van meer dan twintig belangrijke logistieke spelers, dat in september 2021 werd gelanceerd. Ter herinnering: de Rail Roadmap, die tot stand kwam dankzij de samenwerking van de verschillende spoorweggebruikers, bevat een reeks aanbevelingen voor een betrouwbaarder en competitiever goederenvervoer.

Het goederenplan is gebaseerd op de belangrijkste federale transversale tools, namelijk:

  • Het betrekken van alle logistieke actoren
  • Een regelgevend kader
  • Een performante en klantgerichte infrastructuurbeheerder
  • Een verbetering van de opvolging en de regelgeving.

Het goederenplan is onderverdeeld in 26 acties, waarvan sommige al zijn afgerond. Ze houden voornamelijk verband met het opstellen van het performantiecontract van Infrabel, de Belgische infrastructuurbeheerder, in het bijzonder met betrekking tot:

  • Een duidelijk en stabiel financieel kader. Dat kader is er nu door de goedkeuring van een meerjarenplan voor 2023-2032 en een financieel plan voor 2023-2032.
  • Een performantiecontract dat de klantgerichtheid van Infrabel versterkt. Dankzij dat punt werden principes voor het verbeteren van de klantgerichte bedrijfscultuur en het monitoren van veranderingen in de klanttevredenheidsindicator opgenomen in het contract.

Om de verschillende acties op te volgen, voorziet het goederenplan in de oprichting van een ‘Gebruikerscomité’. Dat comité brengt alle gebruikers van het spoor (verladers, platformen, spoorwegmaatschappijen, terminals zoals havens, infrastructuurbeheerders …) samen om de verschillende problemen te belichten en duurzame oplossingen te vinden om het spoor competitiever te maken. In een tweede fase moet dat comité wettelijk worden vastgelegd en het Raadgevend comité voor  goederenvervoer per spoor (RCGS) worden.

De eerste vergadering van het Gebruikerscomité vond plaats op 24 januari 2023. Om de prioriteiten te bepalen, werd een enquête over de verschillende thema’s naar de deelnemers gestuurd. Uit de resultaten kwamen twee prioritaire thema’s naar voren: het concurrentievermogen van het spoor en gegevensuitwisseling.

Sindsdien heeft het Gebruikerscomité al een aantal keer vergaderd. De verschillende stakeholders van het spoor kunnen tijdens de vergaderingen met elkaar van gedachten wisselen op basis van hun specifieke expertise vanuit de praktijk. Op die manier kunnen ze allemaal een beter inzicht verwerven in hoe het goederenvervoer per spoor als geheel functioneert.

Voorlopig lijkt het comité dus op het juiste spoor te zitten.

Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.