Nieuws 06 mei 2024

Prinses Elisabeth-eiland wordt ’s werelds eerste energie-eiland

Op een ‘boogscheut’ van Brussel ligt het Nederlandse Vlissingen. De plek – tot waar ook onze North Sea Port reikt – won recent aan flink wat strategisch belang voor ons land. Hier ligt de werf waar de onderdelen voor het revolutionaire Belgische Prinses Elisabeth-eiland worden gebouwd. Het VBO kon de werf bezoeken.

Het Prinses Elisabeth-eiland is het allereerste artificiële energie-eiland ter wereld. Het komt op zo’n 45 kilometer in zee voor de Belgische kust en zal zowel wissel- als gelijkstroom verwerken. Een connectie met het vasteland moet de 3,5 GW aan energie die de Belgische overheid tegen 2030 wil genereren via windmolenparken in de Prinses Elisabeth-zone, aan land brengen. Daarnaast voorziet het eiland ook interconnecties met andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Belgisch consortium

Het project wordt uitgevoerd in opdracht van Elia, de Belgische transmissienetbeheerder en kan rekenen op middelen van het Europese herstelfonds. De bouw van de eilandstructuur gebeurt in samenwerking met het Belgische consortium TM Edison waarin Jan De Nul en DEME de krachten bundelen. De werken startten begin 2024. Tegen 2026 zou het eiland, met een oppervlakte van zo’n 12 voetbalvelden, operationeel moeten zijn.

Op de werf zijn dagelijks zo’n 300 mensen in de weer om uiteindelijk 23 caissons te bouwen. Die enorme betonnen blokken, gebouwd in vijf stappen, vormen de buitenmuren van het eiland. De eerste caisson is nagenoeg gereed en wordt in de Noordzee ‘opgeslagen’ totdat alle caissons zijn voltooid.

Elke caisson voor het Prinses Elisabeth-eiland is 57 m lang, 30 m breed en 30 m hoog.
 

Het Prinses Elisabeth-eiland is het allereerste artificiële energie-eiland ter wereld

Minimale impact op mariene ecosysteem

Nadat het gebied bouwklaar werd gemaakt (baggerwerken, funderingen) worden de caissons geïnstalleerd. Daarna wordt het eiland opgespoten met zand en de benodigde elektrische voorzieningen geïnstalleerd. Maar daar stopt het niet. Tijdens de werken worden alle mogelijke maatregelen genomen om een ‘nature-inclusive design’ te waarborgen. In mensentaal: om de biodiversiteit te bevorderen zullen boven de waterlijn richels worden aangebracht waar meeuwen kunnen rusten en broeden. Onder water wil Elia een kunstmatig rif creëren door middel van reliëfpanelen. Op die manier hoopt men het omliggende mariene ecosysteem minimaal te verstoren.

Op de werf bij Vlissingen zijn dagelijks tot wel 300 mensen aan de slag.
Deel deze pagina:
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.