Pers 17 april 2024

VBO kijkt terug op tien uur verkiezingsdebatten: politiek discours moet anders

In aanloop naar de federale verkiezingen opteerde het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) voor een totaal andere aanpak dan het klassieke debat met alle partijen op één podium. Het werd een reeks een-op-eengesprekken met de verschillende partijvoorzitters. Uitgezonden door mediapartner Kanaal Z/Canal Z. De analyse van tien uren uitwisselen van ideeën en visies publiceert het VBO vandaag in een e-book.

Tien thema’s, tien partijvoorzitters, tien uur debat

Een organisatie zoals het VBO moet op cruciale momenten voorbij de waan van de dag durven kijken. Daarom koos het bewust voor langere, inhoudelijk diepgaande face-to-facedebatten met de partijvoorzitters die na 9 juni aan de onderhandelingstafel zullen zitten om een regering te vormen. Weg van clickbait en slogans. Niet de eenvoudigste, maar wel maatschappelijk de meest zinvolle weg.

Het doel was dubbel: de bedrijfswereld laten kennismaken met de inhoud van de respectievelijke programma’s van de partijen, én open en individuele gesprekken voeren met de partijvoorzitters over de cruciale thema’s die een impact hebben op jobcreatie, duurzame groei en veerkracht in ons land.

Eensgezindheid over uitdagingen, op zoek naar oplossingen

Het valt onmiddellijk op dat de eensgezindheid over de uitdagingen waarvoor het land en zijn ondernemers staan, groot is: tekorten op de arbeidsmarkt, fiscaliteit, onderzoek & ontwikkeling, energie … Al die thema’s passeerden de revue en unisono beklemtoonden politici en werkgevers dezelfde uitdagingen.

De aangereikte oplossingen daarentegen verschillen voorspelbaar. Met die vaststelling wel dat het politiek discours richting de verkiezingen weinig goeds voorspelt. Er zijn veel voorstellen om de taart – het budget – te verdelen, zelfs al bestaat die taart nog niet. We hoorden rond de debattafel echter weinig of geen ideeën om de taart te bakken en te vergroten. Want dat is de realiteit: we hebben weinig tot geen financiële manoeuvreerruimte.

Oproep aan de politieke partijen

Uit bezorgdheid voor ons afkalvende economische draagvlak lanceerde het VBO daarom een duidelijke oproep aan de politieke partijen: “verander uw discours”. Het is tijd om ons te richten op concrete acties die onze welvaart fundamenteel ten goede komen. Verkiezingsbeloftes mogen de structurele en financiële tekortkomingen van ons systeem niet langer verhullen. Het is immers een illusie dat je een sociaal paradijs kunt bouwen op een economisch kerkhof. Ons land heeft nu vooral nood aan een sterker economisch draagvlak. Dat is de boodschap die de kiezer moet horen. Pas daarna kan er over de verdeling van de taart worden gesproken.

We moeten behouden wat goed is en verder inzetten op bijvoorbeeld innovatie, onderzoek & ontwikkeling, meer mensen activeren en de concurrentiekracht van de bedrijven borgen. Sterkere, innovatieve ondernemingen zorgen immers voor meer jobs, en meer mensen aan de slag betekent meer koopkracht en dus meer middelen om vervolgens de sociale zekerheid te onderbouwen en andere maatschappelijke behoeften aan te pakken.

We hebben bewust gekozen voor face-to-facedebatten die alle politici de kans boden om de thema’s in de diepte toe te lichten en nuance te brengen … Iets wat in de huidige, vluchtige politieke context meer uitzondering dan regel is. Maar nu de gesprekken zijn afgerond, maak ik me toch wel zorgen. Er lag veel focus op (meer) geld uitgeven, maar hoe we beter kunnen doen met minder kwam nauwelijks aan bod. En dat is uiteindelijk de opdracht waarvoor we staan, want met een bloedrode begroting kun je onmogelijk voldoende welvaart creëren. Vandaar mijn oproep aan de politici: verander jullie discours! Strooi de kiezer geen zand in de ogen!

~ Pieter Timmermans, CEO van het VBO

Download het e-book hier

"*" geeft vereiste velden aan

Geslacht*