Pers 02 oktober 2023

VBO REFLECT Alexander De Croo: “Ons land heeft veel troeven, maar we houden ze te vaak tegen de borst terwijl we de problemen in de etalage zetten.”

In de jongste editie van het REFLECT-magazine van het VBO wordt gefocust op vertrouwen. De laatste conjunctuurbarometer van het VBO bevestigt het dalende vertrouwen van onze sectoren en ondernemingen. Vertrouwen is echter een essentiële indicator voor het groeivermogen en een essentiële voorwaarde voor een open economie. In een dubbelinterview spraken premier Alexander De Croo en Pieter Timmermans, CEO van het VBO, over dat gebrek aan vertrouwen en hoe het kan worden aangepakt. Maar ze gingen ook in op de sterke punten van België, die het verdienen om benadrukt te worden.

Volgens de ‘Edelman Trust Barometer 2023’ genieten Belgische ondernemingen het vertrouwen van de burgers met een reputatiescore van 66,4. Dat is weliswaar nog iets minder dan het Europese gemiddelde van 69,4, maar het vertrouwen in ondernemingen is in ieder geval veel groter dan het vertrouwen in de overheid en de media. We moeten echter ook het vertrouwen van de sectoren en ondernemingen zelf bekijken, want dat heeft een belangrijke impact op het groeivermogen.

Burgers moeten zich betrokken voelen

Om het vertrouwen van de bevolking te vergroten, moeten we stoppen belerend te zijn. Alleen door de bevolking volledig te betrekken bij beslissingen zal dat lukken. Maar daarvoor is een langetermijnvisie nodig. Het land staat voor collectieve uitdagingen die even collectieve oplossingen vereisen. Het is daarom belangrijk om voldoende tijd te nemen om tot een gezamenlijk gedragen project te komen dat met zekerheid verwezenlijkt kan worden. Want beloftes die niet worden ingelost hebben een averechts effect op het vertrouwen.

“Met ambitieus leiderschap kunnen we het vertrouwen aanwakkeren. De burger verwacht dat we de lat hoog leggen, maar dat kun je enkel met mensen die diezelfde ambitie hebben”, aldus Alexander De Croo.

België mag trotser zijn op zichzelf

Alexander De Croo en Pieter Timmermans spraken vervolgens over het onderwerp vooruitgang en aantrekkelijkheid. Voor beiden is terugkeren op onze stappen en de geboekte vooruitgang opzijzetten geen optie. De strijd tegen de klimaatverandering kan bijvoorbeeld niet worden gevoerd binnen een context van economische vertraging.

Tot slot werd de nadruk gelegd op de voortrekkersrol van België in onderzoek en innovatie. Ons land heeft misschien geen grondstoffen, maar het beschikt over heel wat talent op het vlak van innovatie.

“België heeft weinig grondstoffen, maar onze echte waarde bestaat uit hersenen, talent, kennis en creativiteit. Laten we het systeem van fiscale stimuli voor onderzoek en ontwikkeling dan ook verder ondersteunen, niet afbouwen. De fiscale ondersteuning van O&O speelt een cruciale rol voor enerzijds de ontplooiing van O&O-activiteiten en anderzijds de verankering van innovatieve productie in België. Als alle tandwielen vlotjes draaien, dan kan onze knowhow een krachtig exportproduct worden”, stelt Pieter Timmermans.

Stabiliteit leidt tot vertrouwen

Ook René Branders, voorzitter van het VBO, reageerde op de resultaten van het ‘Edelman Trust Barometer’-onderzoek. Hij is verheugd dat de bedrijfswereld, vergeleken met de politiek en de media, de ‘instelling’ is die van de burgers het meeste vertrouwen geniet. Dat heeft ze volgens hem te danken aan de stabiliteit die ze biedt.

Ondernemingen hebben een plan voor meer dan 5 jaar, in tegenstelling tot een regeringsploeg. Een plan dat ze tot een goed einde moeten brengen, met een meetbaar succesniveau en concrete doelstellingen en waarden die ze nastreven”, verklaart René Branders.Maar ‘stabiel’ is niet gelijk aan ‘statisch’. Als de parameters veranderen, moeten de doelstellingen en de processen worden bijgesteld. Voor overheden is het moeilijker om op die manier te werken”.

Lees het dubbelinterview met Alexander De Croo en Pieter Timmermans hier en het interview met René Branders hier. Het volledige REFLECT-magazine vindt u hier.

Deel deze pagina: