Pers 21 februari 2024

Jakoba Van der Linden verkozen tot Sustainability Professional 2024!

Op dinsdag 20 februari werd Jakoba Van der Linden, Sustainability Officer bij Jan De Nul, verkozen tot Sustainability Professional 2024, een gezamenlijk initiatief van Time4Society en het VBO. De Sustainability Professional speelt binnen zijn bedrijf of organisatie de rol van motivator, inspirator of implementator van duurzaamheidsinitiatieven.

De prijsuitreiking is het sluitstuk van een selectieprocedure die in november 2023 van start ging. De jury bestaat uit leden van Time4Society en afgevaardigden van de verschillende sectorfederaties. Ze wordt gezamenlijk voorgezeten door Monica De Jonghe (bestuurder-directeur-generaal en Executive Manager van het competentiecentrum Werk & Sociale zekerheid van het VBO) en Fons Leroy (voorzitter van Het Beroepenhuis, GTB Vlaanderen en Vlajo).

Uit 230 genomineerden selecteerde de jury in verschillende rondes vijf Franstalige en vijf Nederlandstalige finalisten. Online stemmen kon al vanaf 1 februari. De gasten die het evenement bijwoonden op het VBO konden de avond zelf nog stemmen, dus de spanning was te snijden tot op het allerlaatste moment.

De jury koos Jakoba Van der Linden als uiteindelijke winnaar. Jakoba Van der Linden heeft als Sustainability Officer bij Jan De Nul, een leider in baggerwerk, constructie en offshore-projecten, een significante bijdrage geleverd aan duurzaamheid. Haar sleutelinitiatief, het Code Zero-programma, richt zich op duurzaamheidsbewustzijn onder alle werknemers van het bedrijf. Jakoba speelde ook een centrale rol in het JDN Schoolpakket, een educatief programma dat duurzaamheid en innovatie bij kinderen promoot, met een bereik van 1327 leerlingen in 28 scholen in 2023 in België, inclusief internationale uitrol.

Haar betrokkenheid bij diversiteit en inclusie binnen de werknemers en haar inzet voor onderwijs en lokale gemeenschappen onderstrepen haar toewijding aan duurzaamheid in de praktijk.

Mark Adriaenssens, oprichter en CEO van Out of Use, en Frank Vandenborre, Group Director Sustainability bij Ageas kregen de prijs van Sustainability Ambassadors.

Aan Franstalige kant won Nathalie Guillaume, General Secretary & Sustainability Director bij Danone Belux.

Sustainability Pioneer 2024

Daarnaast werd de prijs voor Sustainability Pioneer 2024 uitgereikt. Die beloont een starter op het gebied van duurzaamheid die het voorbije jaar op inspirerende wijze een toonaangevend project heeft neergezet. Tijdens deze editie ging de titel naar twee genomineerden. Zowel Hassan Al Hilou van het bedrijf Capital als Simon Desimpelaere en Anthony Brouwers van het bedrijf Kreate3d vielen in de prijzen.

Hassan Al Hilou en zijn organisatie CAPITAL vierden vorig jaar hun derde verjaardag door in te zetten op de educatieve en professionele ontwikkeling van jongeren met de C-HUB en CAPITALENT: programma’s die zich richten op zelfstudie, projectwerk, en activiteiten om vaardigheden te verbeteren. Deze duurzame acties hebben CAPITAL gepositioneerd als een sleutelspeler in het bevorderen van sociale en economische inclusie voor kwetsbare jongeren in Brussel, in lijn met meerdere SDG’s.

Anthony Brouwers en Simon Desimpelaere van Magma Design Studio, een spin-off van Kreate 3D, creëerden in 2023 innovatieve en duurzame interieur- en architectuurontwerpen met 3D-printtechnologieën. Ze gebruiken gerecycleerde en biologisch afbreekbare materialen voor hun ontwerpen en hebben bijgedragen aan circulaire en modulaire projecten, zoals een bouwkit voor leeromgevingen, die een Henry Van de Velde Award won. Hun acties bevorderen duurzaamheid in design en productie.

Aan Franstalige kant ging de titel naar Vincianne Gilard, directeur van Cyréo, voor haar engagement voor het repareren van voorwerpen zoals kleine elektrische apparaten en haar inzet voor het duurzame beheer van begraafplaatsen.

De ambitie van Time4Society is om de betrokkenheid van bedrijven aan te moedigen. Dat doen we via teambuildings met een maatschappelijke impact, duurzaamheidscoaching en door het delen van innovaties en expertise op het gebied van duurzaamheid. Tijdens onze vele gesprekken met ondernemers werd duidelijk dat ze vooral rolmodellen nodig hebben. Deze prijs is een manier om prachtige voorbeelden van duurzame projecten in de kijker te zetten.

~ Nathalie Bekx, CEO van Time4Society

We staan vandaag voor een aantal ecologische, sociale en economische uitdagingen. Binnen dat nieuwe kader zijn bedrijven essentiële schakels in de transitie naar een duurzamere samenleving. De winnaars van de Sustainability Professional bewijzen dat duurzaamheid de transversale motor is voor groei en het creëren van welvaart.

~ Vanessa Biebel, Chief Operating Officer en Executive Manager van het competentiecentrum Sustainability & Circulaire economie, en Monica De Jonghe, bestuurder-directeur-generaal en Executive Manager van het competentiecentrum Werk & Sociale zekerheid van het VBO
Deel deze pagina: