Pers 02 oktober 2023

VBO trapt vijfde editie van ‘Young Talent In Action XXL’ af in Luik

Tweejaarlijks organiseert het VBO Young Talent in Action XXL (YTiA XXL), een interactief platform waar leerlingen uit het (voor)laatste jaar secundair onderwijs, studenten en jonge ondernemers tussen 17 en 27 jaar hun eigen talenten leren ontdekken. Concreet omvat Young Talent in Action zowel een digitaal platform als een aantal evenementen die jongeren inspireren over hun professionele toekomst, weg van de platgetreden paden om hen beter voor te bereiden op de vele mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Bepalend voor het succes van YTiA zijn de vele contacten van jongeren met onder meer CEO’s en HR-verantwoordelijken uit verschillende sectoren. Dit jaar zullen meer dan 3.000 Nederlandstalige en Franstalige jongeren deelnemen, een unicum. Het eerste van zes gratis lokale events is vandaag gestart in Luik.

Eigen talenten ontdekken en ontplooien

YTiA wil met een community van jonge talenten bruggen slaan tussen de verschillende spelers in de ‘wereld van werk’ en jongeren. En dat op een innovatieve en begeesterende manier. Zo kunnen leerlingen uit het secundair onderwijs en jongeren onder de 27 jaar tijdens de evenementen speeddaten met CEO’s en HR-verantwoordelijken van Belgische ondernemingen om elkaar te inspireren en van gedachten te wisselen. Ze krijgen er ook een pak concrete informatie over de beroepen van de toekomst en er staan professionals en experten op het terrein klaar om op al hun vragen te antwoorden.

Daarnaast kunnen deelnemende jongeren hun professionele vaardigheden aanscherpen in interactieve workshops (‘labs’), en zich laten inspireren door leeftijdsgenoten die hun parcours en verhalen delen tijdens ‘inspirational talks’.

Evenementen over heel België

Om de arbeidsmarkt zo dicht mogelijk bij de deelnemers te brengen, komt Young Talent in Action naar de jongeren van het secundair onderwijs toe met 6 gratis events op 5 vlot bereikbare locaties. Dit jaar vinden de sessies plaats in:

• Luik op 2 oktober (Europa Expo in het station Luik-Guillemins)
  • Wilrijk op 26 oktober (Kwartier Valaar van de Federale Politie)
  • Gent op 6 november (Gent ICC)
  • Bergen op 9 november (conferentiecentrum WCCM)
  • Brussel op 13 november (BOZAR), zowel met een Franstalig als Nederlandstalig event.

Op het einde van het rijkgevuld programma op 13 november in de Brusselse BOZAR, is er een groot slotevenement voor zowel jongeren, HR-verantwoordelijken als bedrijfsleiders en ondernemers waar inspirerende sessies, debatten en workshops centraal staan. Het slotevenement moet de apotheose worden van een intens, maar leerrijk traject voor zowel jongeren als bedrijfswereld. Voor de organisatie van dit slotevent bundelen dit jaar VBO en YouthStart de krachten.

Een derde van de jongeren vindt dat school hen onvoldoende voorbereidt op de arbeidsmarkt. Het VBO komt aan die bezorgdheid tegemoet door evenementen zoals YTiA te organiseren. De jongeren maken zo rechtstreeks kennis met de bedrijfswereld en kunnen hun verwachtingen delen. Hoe meer jongeren een job vinden waar ze hun echte talenten kunnen inzetten, hoe beter. Voor de jongeren en voor ons, de ondernemingen, maar ook voor de maatschappij.

~ Pieter Timmermans, CEO van het VBO

We laten u graag kennismaken met de unieke dynamiek van Young Talent in Action via de aftermovie van de vorige editie: https://youtu.be/5SWgIaxUYYI

Informatie over de YTiA-evenementen: https://xxl.youngtalentinaction.be/nl

Informatie over het YTiA-platform: https://www.youngtalentinaction.be/