Belgian Rail Day – De Europese spoorruimte komt er niet vanzelf

Omdat het VBO, Agoria en Europalia niet willen wachten op Glasgow en zijn opvolgers, wilden we vandaag, woensdag 17 november, samen met de gigantische Belgische bedrijfsexpertise, constructief aan een beter morgen bouwen.


Sofie Brutsaert, COMPETENTIECENTRUM ENERGIE, KLIMAAT & MOBILITEIT Olivier Van der Maren, COMPETENTIECENTRUM ENERGIE, KLIMAAT & MOBILITEIT
17 november 2021

Het is duidelijk dat het spoor – onder meer wegens een goed milieurapport – een van de steunberen van het Europese mobiliteitsbeleid moet worden. Wat de euro is voor ons betaalverkeer, moet het spoor worden voor reizen of vervoeren door Europa: een evidentie.

Zover zijn we echter nog lang niet. Tussen droom en daad staan enkele praktische bezwaren en landsgrenzen, maar vooral veel kansen en opportuniteiten voor onze bedrijven. Het momentum is nu, de politieke neuzen staan in dezelfde richting, zowel de Europese als de nationale. Er worden visies uitgetekend, er worden budgetten vrijgemaakt.

In dit Europees Jaar van het Spoor, én in het kielzog van het alomtegenwoordige (en aan te raden) Europaliafestival Trains & Tracks, vonden de drie organisatoren het belangrijk onze bedrijven te laten kennismaken met de enorme innovatiewerven waar het spoor voor staat. We willen hightechbedrijven, bouwbedrijven, chemiebedrijven, textielbedrijven, AI-bedrijven, digitaliseringsexperten … laten meedenken over wat zij het spoor kunnen bieden. Hoe kunnen we samen de Belgische polepositie in het spoorlandschap verdedigen? Hoe kunnen nieuwe partnerschappen en frisse ideeën oplossingen bieden voor bestaande hindernissen?

Het spoor staat echter al lang niet meer in de 19de eeuw. Veel meer dan gedacht, is het nu reeds een hoogtechnologische sector, eigenlijk eentje die alles heeft om sexy te zijn. En dat was net de insteek van dit colloquium: we mogen die trein van investeringen niet aan ons laten voorbijgaan! We moeten samen nadenken over nieuwe detectiesystemen om de planning van spooronderhoud te optimaliseren, over het beste digitaal capaciteitsmanagement, over het verhogen van de capaciteit met bijvoorbeeld autonome treinen... Er moet integratie komen van Europese ticketsystemen. De treinadministratie en het praktische vervoer moeten voor reizigers en goederen intuïtief aanvoelen. Er moeten treinstellen ontwikkeld worden die voldoen aan de noden van verladers en passagiers. Er is nood aan opleidingsmodules voor het gebruik van de nieuwe technologieën. Paul Hegge maakte als vertegenwoordiger van het Belgian Rail Freight Forum een wervend verhaal van de uitdagingen waar het spoor voor staat.

EU-commissaris voor Transport Adina-Ioana Vălean strooide gul met dromen over een Europese spoorregio. Minister Gilkinet doet er – als grote ‘believer’ van die droom – alles aan om mee te werken, maar dat traject lijkt toch ietwat op een hindernissenparcours. Toch was het enthousiasme groot bij de vijf sprekers die zelf al een innovatieverhaal in samenwerking met het spoor konden brengen. Het event bracht Europese ervaringen ter zake samen, van de Duitse chemiesector over de Oostenrijkse aanpak en van een jonge start-up tot de aanpak van een meer traditionele speler. Allen waren ze het over één zaak eens: innovation is key.

Met al die inspiratie in het achterhoofd, rijst de vraag snel waar de centen vandaan moeten komen. Dhr. Hololei, directeur-generaal voor mobiliteit en transport bij de DG Move, gaf aan op welke manier de huidige programma’s innovatie incorporeren, en Carlo Borghini, Executive Director van Shift2Rail, mocht als afsluiter de aftrap aankondigen van een nieuw innovatieprogramma, Europe’s Rail Joint Undertaking.

De Dag van de Belgische Spoorwegen stopt niet na dit colloquium. Agoria, Europalia en het VBO hopen oprecht dat de Belgian Rail Day een eye-opener wordt en mee de fundering legt voor een performante Europese spoorsector.

Om het evenement te herbekijken, klik hieronder.

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.