Free Time & New Media: opportuniteiten voor innovatie

Op 20 september jl. vond het jaarlijkse VBO-Forum plaats. Dit jaar met als thema ‘Innovation Across Borders’. Meer dan 700 ervaren ondernemers, start-ups, beleidsmakers en wetenschappers tekenden present. De komende weken zoomen wij steeds in op één van de sessies van dit VBO-Forum. Vandaag is het de beurt aan Free Time & New Media.

Raf Van Bulck, COMPETENTIECENTRUM ECONOMIE & CONJUNCTUUR
18 oktober 2016

Sven Arnauts van Delaware Consulting introduceerde het thema: Free Time & New Media is een mooi en veelzijdig thema. Technologische vooruitgang op vlakken zoals locatie tracking, augmented reality en robotten vormen bouwstenen waarmee ondernemingen innovatieve toepassingen kunnen ontwikkelen.

Vervolgens stelden drie ondernemingen hun innovatietoepassing in het domein voor:

  • Nicolas Bourdon (EVS) presenteerde C-Cast: een ‘software as a service’-platform (SaaS) dat toelaat dat videocontent (zoals videoclips met slow motion vanuit meerdere hoeken) van bijvoorbeeld een sportevenement snel en in het juiste formaat kan bekeken worden op alle soorten smart devices. C-Cast biedt consumenten hiermee een gepersonaliseerde ‘second screen’ kijkervaring met ‘snackable content’.
  • Steven Nietvelt (Cartamundi) stelde vervolgens PING (Printed Intelligent NFC Game cards and packaging) voor: een consortium dat een uiterst dunne en flexibele NFC-chip, een printbare antenne en een speciale productiemachine ontwikkelt om speelkaarten en verpakkingen uitleesbaar te maken met smart devices. Cartamundi wil met die technologie hybride spellen ontwikkelen die de traditionele, tactiele kaart- en bordspellen linken met de digitale wereld.
  • Jonas De Cooman (Appiness) presenteerde tot slot Spott: een app die op basis van geluid herkent naar welk programma je kijkt en met witte bollen op je smartphone aangeeft welke producten je kan kopen. De app maakt de overstap van push-marketing, waarbij de adverteerder inhoud in de richting van de consument duwt, naar pull-marketing waarbij de consument meer controle krijgt over de advertenties die hij wenst te ontvangen. De app werd vorige week officieel gelanceerd In België.

Na de case-presentaties namen Jean-Claude Marcourt (Waals minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitale technologie), Jonas De Cooman (Appiness), Juan Bossicard (Impulse.brussels) en Paul Dujardin (Paleis voor Schone Kunsten) plaats op het podium voor een debat. Hierbij werd het belang van samenwerking benadrukt, niet enkel tussen de private en publieke sector, maar ook tussen kunstenaars en onderzoekers, om innovatie te ondersteunen. Kunstenaars hebben immers vaak een andere insteek en vraagstelling dan traditionele onderzoekers en kunnen daardoor bijdragen tot innovatie.  

 


Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.

VBO-NIEUWSBRIEF IMPACT

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.