All quiet on the Western trade front?

Nu hij zich in een ‘oorlog’ over tarieven en technologie met de Volksrepubliek China heeft gestort, is president Trump minder geneigd om een tweede handelsfront te openen met Europa, voorlopig toch. Door zijn beslissing om alle douanemaatregelen tegen de import van wagens en onderdelen met zes maanden uit te stellen, krijgen de Europese constructeurs en onderaannemers tijdelijk wat respijt, maar de gevraagde tegenprestatie is niet min. 

Thomas Julien, COMPETENTIECENTRUM EUROPA & INTERNATIONAAL
22 mei 2019

Volgens de presidentiële ‘Proclamation’ van 17 mei 2019 zou de import van wagens – voornamelijk afkomstig uit Europa (en Japan) – een bedreiging vormen voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten. Aan deze kant van de Atlantische Oceaan staan de traditionele veiligheidspartners versteld van die Amerikaanse redenering, die gaat als volgt: de wereldwijde import van wagens in de VS verzwakt de binnenlandse economie. Indien de Amerikaanse automobielsector verder krimpt, worden de VS mogelijk ernstig belemmerd in hun capaciteit om hoogtechnologische producten te ontwikkelen die essentieel zijn voor het behoud van hun technologische superioriteit die op haar beurt nodig is voor de nationale veiligheid. Zo zou het lokale productieverlies in de sector leiden tot minder investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D). Dat zou de binnenlandse innovatiecapaciteit, die onmisbaar is voor militaire doeleinden en nationale defensie, schade toebrengen.

Als reactie op die vaststelling raadt Amerikaans Secretaris voor Handel Ross nieuwe onderhandelingen aan met Europa over een vrijwillige aanpassing van de Europese export bestemd voor de Amerikaanse markt. Met andere woorden: Washington wil een beperking, een vermindering dus, van de Europese import van wagens en onderdelen naar het voorbeeld van de deal die ze eind 2018 met Zuid-Korea sloten bij de herziening van het KORUS-vrijhandelsakkoord. De president heeft VS-handelsvertegenwoordiger Lighthizer opgedragen om binnen de 180 dagen tot een bilateraal akkoord te komen. Als dat niet gebeurt, behoudt hij zich het recht voor de nodige maatregelen te nemen om de handel met de Unie aan te passen. De dreiging van extra taksen is dus nog niet van de baan, ondanks het staakt-het-vuren dat was bereikt na de gezamenlijke verklaring van Trump en Juncker op 25 juli 2018. Laten we niet vergeten dat de EU-export van staal en aluminium reeds getroffen werd door extra Amerikaanse invoerrechten.

De toepassing, uit veiligheidsoverwegingen, van Section 232 van de 1962 Trade Expansion Act op de autosector werd onmiddellijk verworpen door Europees Commissaris voor Handel Cecilia Malström. De Europese Unie, die midden april 2019 de twee mandaten van handelsonderhandelingen heeft goedgekeurd (voor de industriële producten en voor de conformiteitstesten), bereidt zich voor op gesprekken met haar Amerikaanse partner en geeft aan bereid te zijn om de wederzijdse tarieven in de automobielsector te bespreken. Maar de EU verwerpt het concept van ‘geleide’ handel (in tegenstelling tot vrije handel) dat de huidige regering voorstelt en dat ook in zou druisen tegen de multilaterale regels van de WTO.

De unilaterale actie van de Verenigde Staten valt ten eerste te verklaren door een logica en een idee-fixe van de president, die het handelstekort met de EU, dat in 2018 van 139,1 miljard euro bedroeg (voor het goederenverkeer), wil terugdringen. De trans-Atlantische economie is de meest geïntegreerde economie ter wereld: samen vertegenwoordigen de Verenigde Staten en de Europese Unie 28,1% van de wereldwijde export en 33% van de import. Met een volume van meer dan 1.100 miljard euro aan goederen- en dienstenverkeer per jaar, zijn de Verenigde Staten de belangrijkste handelspartner van de Europese Unie en omgekeerd. Daarnaast zijn de Verenigde Staten de vijfde handelspartner van België, alle landen meegeteld. Het Agentschap voor Buitenlandse Handel telt meer dan 3.000 Belgische bedrijven die exporteren naar de Amerikaanse markt. Amerikaanse bedrijven in België hebben rechtstreeks 128.214 werknemers in dienst.

De Belgische ondernemingen, en onze economie in het algemeen, hebben dus direct belang bij de afname van de handelsspanningen, het nastreven van een positieve agenda en wederzijds respect in de handelsrelaties die sterk bijdragen tot de welvaart in onze twee landen. De mercantilistische strategie van het Witte Huis bedreigt de fundamenten van het internationaal handelssysteem. De VS zouden op termijn hun belangrijkste economische partners kunnen vervreemden, wat in de eerste plaats onze importeurs en exporteurs duur zou komen te staan. Mijnheer de president, het is nu tijd voor een verzoenende opstelling.


Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.

VBO-NIEUWSBRIEF IMPACT

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.