Cyberveiligheid: nationale sensibiliseringscampagne – doet uw bedrijf al mee?

De Cyber Security Coalition en het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) organiseren in oktober voor de vijfde keer een nationale sensibiliseringscampagne. Het thema voor 2019 is phishing: online oplichting waarbij de cybercrimineel gebruikmaakt van een vals e-mailbericht, een sms, een bericht via sociale media, enz. De campagnematerialen zijn gratis ter beschikking van ieder bedrijf dat zijn eigen personeel of cliënteel wil sensibiliseren en zo zijn steentje wil bijdragen aan een betere cyberveiligheid in België.

Anneleen Dammekens, COMPETENTIECENTRUM RECHT & ONDERNEMING
04 oktober 2019

Phishing was enkele jaren geleden ook al het thema van de nationale campagne. Dus waarom nu opnieuw? Het antwoord is eenvoudig: omdat phishing dé techniek bij uitstek blijft die cybercriminelen gebruiken. Zo begon de voorbije jaren bijna elke grote cyberaanval met een phishingbericht. En communiceerde Febelfin begin 2019 nog dat het aantal gevallen van phishing in 2018 drie keer zo hoog lag als in 2017. Cybercriminelen hebben bovendien hun technieken de laatste jaren zodanig geperfectioneerd, dat het lang niet meer zo gemakkelijk is om een vals phishingbericht te onderscheiden van een echt bericht. Maar het blijft mogelijk!

Hoe herken je een phishingbericht ook alweer?

  • Een phishingbericht komt meestal onverwacht, zonder duidelijke aanleiding;
  • De berichten zijn zo opgesteld dat ze je aanmoedigen om snel, zonder nadenken te klikken op een link, bv. door het gebruik van dwingende taal of door iets leuks te beloven;
  • Taalfouten of vreemde formuleringen zijn steeds minder frequent, maar blijven toch een belangrijke indicatie;
  • De berichten beginnen vaak met een vage aanspreektitel of gebruiken je e-mailadres als aanspreking. De verzender kent jou dus duidelijk niet echt;
  • Het e-mailadres van de afzender is je onbekend of ongebruikelijk;
  • Tot slot bevat een phishingbericht altijd een link die je naar een onveilige website leidt.

Wil je nog meer info over phishing en over de nationale campagne? Surf dan naar https://campagne.safeonweb.be/nl/phishing.

Bedrijven die zelf gebruik willen maken van het campagnemateriaal van de Cyber Security Coalition en het CCB, om binnen hun bedrijf personeel of cliënteel te sensibiliseren, kunnen dat. Al het campagnemateriaal staat gratis ter beschikking op de website van safeonweb.be.

VBO – Het VBO is een actief lid van de Cyber Security Coalition en staat helemaal achter dit initiatief. Het moedigt alle bedrijven dan ook aan om gebruik te maken van het gratis beschikbare campagnemateriaal om hun personeel of cliënteel te informeren over de gevaren van phishing en hoe ze zich ertegen kunnen wapenen.


Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.

VBO-NIEUWSBRIEF IMPACT

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.